2023-07-31

Wij kijken anders naar R&D

door Steve Newman

Menicon is ontstaan uit een ‘primeur’.  Menicon werd opgericht in 1951 door Kyoichi Tanaka, die baanbrekend werk verrichtte door de eerste contactlens van Japan te ontwikkelen. Sindsdien staat ontdekking centraal bij alles wat we ondernemen.

Het is ook wat mij motiveert. Ik heb bijgedragen aan de ontwikkeling van Aziatische fabrieken voor het gieten van contactlenzen door het opzetten van de eerste lensfabriek in Singapore met enkel gegoten lenzen in de jaren 90. Dus het was een logische stap om te werken bij Menicon waar ik nu Chief Technology Officer ben en waar ik de eer heb gehad om bij te dragen aan veel meer primeurs.

Neem onze Miru 1day Flat Pack lenzen. Onze baanbrekende Smart Touch ™ verpakking stelt dragers in staat om contactlenzen uit de verpakking te halen en in te zetten zonder de binnenkant van de lens aan te raken. Deze verpakking vermindert niet alleen de kans op besmetting van de achterzijde van de lens, maar garandeert ook dat er geen verwarring ontstaat over de oriëntatie. Een ander voorbeeld zijn onze Menicon Bloom contactlenzen, die zijn ontworpen om de progressie van bijziendheid bij kinderen en jongvolwassenen te vertragen.

R&D vanuit een ander perspectief

Bij Menicon gaan we verder met de ontwikkeling van contactlenstechnologie om de gebruiksvriendelijkheid en het hanteren van lenzen voor dragers te verbeteren, en om uitval te voorkomen.

Traditioneel gezien heeft onze sector producten ontwikkeld voor de oogarts en optometrist, met de gedachte dat de specialist zijn patiënt het beste kent. Maar dit proces komt niet altijd overeen met de ervaring van de drager, wat leidt tot een hoger niveau van non-compliance. We hebben deze denkwijze omgekeerd. We reageren op de behoeften van contactlensdragers en gebruiken deze inzichten tegelijkertijd om ons werk verder te ontwikkelen dan het conventionele, waarbij veiligheid onze belangrijkste drijfveer is. Bovendien lopen we voorop door de toekomstige behoeften van dragers te voorspellen.

Hoe doen we dat? We hebben drie belangrijke onderzoeks- en ontwikkelingsfuncties: productontwikkeling om onderzoek te doen naar materialen en ontwerpen, klinisch onderzoek voor klinische evaluatie van oogveiligheid en producteffectiviteit, en onderzoek naar technologieën die efficiënte massaproductie van hoogwaardige producten mogelijk maken.

Maar het is van cruciaal belang dat we creativiteit stimuleren onder onze onderzoekers en hen de tools geven om de ontwikkeling te versnellen. We verbeteren actief de werkomgeving in onze R&D-centra om ideeën te koesteren en onze getalenteerde teams snel te laten evolueren. En wie kan beter dan Kyoichi Tanaka, onze oorspronkelijke oprichter, langskomen om het team te motiveren, spannende projecten te bespreken en hen eraan te herinneren welke baanbrekende mogelijkheden binnen hun bereik liggen.

Het resultaat is een uniek Menicon. We gaan verder dan wie dan ook omdat we zo gepassioneerd zijn in ons streven om de beste contactlenzen ter wereld te creëren.

Toegewijd aan detail is het succesverhaal achter onze Miru 1 day Flat Pack.

Onze Miru-lenzen zijn ontworpen voor ultiem comfort. Het materiaal, poly (HEMA GMA), is een polymeer met talloze vrije hydroxylradicalen die van nature watermoleculen aantrekken en ermee binden om maximale bevochtiging en vochtretentie te garanderen. En het CENTRAFORM achteroppervlakteproces zorgt ervoor dat de lens perfect aansluit op het hoornvlies en creëert een gladde rand om wrijving te verminderen wanneer de drager knippert.

Maar hoewel onze lenzen met uiterste precisie zijn ontworpen, konden we nog steeds meer doen om de ervaring van de drager te verbeteren. Ons eigen deur-tot-deur-onderzoek identificeerde drie veelvoorkomende problemen die contactlensdragers ondervonden:

  1. Moeilijk te openen verpakking
  2. Moeite met het vinden van de lens nadat ze het pakje hadden geopend
  3. Moeite om te bepalen of de lenzen correct georiënteerd waren totdat ze deze op hun oog hadden. Indien niet, moesten ze de lenzen verwijderen en opnieuw aanbrengen, wat mogelijk tot besmetting en een risico op infectie leidde.

Onze missie was om verpakkingen te maken die gemakkelijk te openen waren, met lenzen die gemakkelijk te vinden zijn en meteen correct konden worden ingezet. Dus dat hebben we gedaan.

Geïnspireerd door premium cosmeticamerken, hebben we acht jaar besteed aan de ontwikkeling van een verpakkingsfolie van de hoogste kwaliteit, die de lens hermetisch zou bewaren voor meer dan vijf jaar. We hebben de kracht die nodig is om een folieverpakking te openen verminderd tot slechts vier tot vijf Newton, in tegenstelling tot de traditionele twintig Newton die wordt gebruikt in conventionele blisterverpakkingen, terwijl we tegelijkertijd productstabiliteit en steriliteit behouden.

We hebben ons eigen unieke productieproces ontwikkeld dat de positionering van de lenzen in de uiteindelijke blisterverpakking kan garanderen, zodat het buitenoppervlak altijd naar boven gericht is. We hebben ook de hoeveelheid zoutoplossing in de verpakking verminderd om de lenzen gemakkelijker vindbaar en hanteerbaar te maken. Om dit mogelijk te maken, hebben we een aantal jaren besteed aan de bouw van een speciale fabriek in Singapore, die vrijwel volledig geautomatiseerd is en de hoogste niveaus van kwaliteit en hygiëne kan handhaven.

Het resultaat is onze unieke Smart Touch™-technologie. De verpakking verbetert niet alleen de ervaring van de drager, maar bevordert ook een betere ooggezondheid omdat gebruikers eenvoudigweg de lenzen knijpen en inbrengen, wat volgens studies het risico op besmetting van de binnenkant van de lens vermindert.

En er zijn milieuvoordelen: de compactere Flat Pack-verpakking is volledig recyclebaar en gebruikt aanzienlijk minder materiaal dan de traditionele blisterverpakkingen (20% van traditionele verpakkingen). De secundaire doosverpakking bestaat voor 100% uit gerecyclede materialen, afkomstig van het plastic van de lensvorm tijdens het productieproces.

Het Menicon Bloom™-platform voor bijziendheid

We zijn ideaal gepositioneerd om de wereldwijde epidemie van bijziendheid aan te pakken. Statistieken zijn zorgwekkend in Zuidoost-Azië, waar tot wel 90% van de tieners en jongvolwassenen bijziend is, en gevallen zijn verdubbeld in de VS en Europa, waarbij bijziendheid wordt gemeld bij de helft van de jonge bevolking. Dit probleem is belangrijk genoeg dat de WHO zich heeft ingezet om bewustzijn over de ziekte te ondersteunen.

Als sector is het duidelijk dat we een nieuwe aanpak moeten hanteren die niet alleen het ongemak van bijziendheid corrigeert, maar ook een manier ontwikkelt om de ziekte te behandelen.

Daarom hebben we het Menicon Bloom™-platform gecreëerd, dat speciaal ontworpen dag- en nachtlenzen omvat. Deze lenzen, wanneer ze worden gebruikt onder begeleiding van getrainde oogzorgprofessionals, remmen de groei van de ooglengte af om de ontwikkeling van bijziendheid bij patiënten vanaf zeven jaar te vertragen. Onze Menicon Bloom Night™-lenzen veranderen tijdens het slapen tijdelijk de vorm van het hoornvlies, zodat de patiënt overdag geen contactlenzen hoeft te dragen. Onze Menicon Bloom Day™-lenzen (dagelijks vervangbaar) zijn geïnspireerd op geavanceerde cameratechnologie en maken gebruik van technologie voor uitgebreide scherptediepte, waardoor scherp zicht op afstand wordt geboden terwijl de progressie van bijziendheid wordt vertraagd.

Onze visie gericht op de toekomst

Het is onze missie om onze technologie te gebruiken om de wereld te blijven voorzien van producten en diensten die nodig zijn door de samenleving. We onderzoeken hoe we ze kunnen gebruiken om meer inzicht te krijgen in lensdragers. Contactlenzen hebben een logische plaats als diagnostisch instrument en kunnen mogelijk dienen om biomarkers in ons traanvocht te monitoren, zoals waargenomen bij bepaalde ontstekingsprocessen, om te begrijpen hoe het lichaam reageert op de lenzen of andere invloedrijke factoren.

Maar dit is slechts een glimp van hun potentieel. We zijn al bezig met projecten die de contactlenstechnologie naar nieuwe gebieden zullen brengen, en we hebben de operationele mogelijkheid om te versnellen en van koers te veranderen wanneer dat nodig is. We zijn opgericht op basis van een doorbraak en we blijven streven naar vernieuwing. Met onze Menicon-lenzen werken we hard om de toekomst van contactlenstechnologie naar het hier en nu te brengen.

Over de auteur

Steve Newman
Senior Technical Director, Global R&D

Steve is de Senior Technical Director van Global R&D bij Menicon Co Ltd. Hij heeft meer dan 45 jaar ervaring in de contactlenzenindustrie, met name op het gebied van procesontwikkeling, productie en lensontwerp. Hij heeft talrijke patenten op zijn naam staan op het gebied van torische contactlensontwerpen en ontwerpen met abberatiecontrole, productiemethoden, materialen en contactlensverpakkingen. Hij is verantwoordelijk voor het wereldwijde onderzoek en de ontwikkeling van Menicon en voor productontwikkeling. Hij heeft interesse in slimme draagbare apparaten en augmented reality en hoe deze van invloed kunnen zijn op de visuele ontwikkeling en de verbetering van neurologische functionaliteit gerelateerd aan de gezondheid.

Bronnen

Dolgin E Nature, The myopia boom Nature 2015

 

 

 

Terug naar het overzicht