Bitorische lenzen, onterecht ingewikkeld gemaakt
door Sander Sterk
Wereldwijd gezien is Nederland een écht harde lenzen land. Harde lenzen zijn verkrijgbaar in vele variaties, er is keuze te over. Heel fijn dat grote aanbod, maar hoe maak je dan de juiste keuze? En als het gaat om een torisch oog? Dan zijn er nog meer mogelijkheden. Eén van die extra mogelijkheden is de bitorische lens. Het valt mij op dat veel mensen dit onderwerp moeilijk vinden, waarschijnlijk omdat er vaak onnodig complex over gesproken wordt. Maar zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Het hangt juist allemaal van logica aan elkaar. Daarnaast bereik je een mooiere passing door een bitorische lens te gebruiken op een torisch oog. Een mooi moment dus om het taboe omtrent bitorische lenzen te doorbreken.
Goed, laten we bij het begin beginnen. Wat betekent bitorisch eigenlijk? ‘Bi’ is afgeleid van het Latijnse ‘bis’ en staat voor dubbel. Als we praten over bitorische lenzen praten we dus eigenlijk over dubbel torische lenzen. Dubbel torisch, hiermee bedoelen we dat zowel de voorzijde als achterzijde van de lens torisch is. Maar waarom zou je zowel de voor- als achterzijde torisch maken hoor ik je denken.
Om die vraag te beantwoorden moeten we kijken naar de toepassing van bitorische lenzen in onze lenspraktijk. Bitorische lenzen passen we voornamelijk toe voor een betere pasvorm, maar ook als we daarna nog een restastigmatisme meten. Wat we hier leren is dat we goed onderscheid moeten maken of we een lens beter willen laten passen op een astigmatisch oog óf dat we daarnaast ook nog een restastigmatisme verwachten welke invloed heeft op de visus. Voor wat betreft een betere passing kiezen we voor een SE-bitorische lens, willen we daarnaast ook nog een restastigmatisme corrigeren dan moeten we kiezen voor een CE-bitorische lens.
“Bitorische lenzen gebruik je voor een betere pasvorm, maar ook voor het corrigeren van restcilinders”
Nu weten we wat bitorisch betekent, welke varianten er zijn en met welke redenen we deze lenzen kunnen aanpassen. In het volgende blog ga ik alles vertellen over die eerste reden: het creëren van een betere pasvorm. Daarna volgt er nog een apart blog waarin ik het corrigeren van een restcilinder d.m.v. bitorische lenzen ga bespreken. Als laatste volgt er een praktijkvoorbeeld waarin alle onderdelen worden samengevat.